Bron: persbericht Goede Doelen Merkenonderzoek 2023
De betrokkenheid bij arme landen is sterk verminderd sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, blijkt uit het Goede-Doelen-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Organisaties die gericht zijn op de steun aan arme (Afrikaanse) landen verdwijnen steeds meer uit beeld bij de Nederlandse donateur. De positie van Giro555 is juist omhooggeschoten nadat het vorig jaar een inzameling voor Oekraïne hield. Het onderzoek monitort sinds 2010 de reputatie en groeipotentie van alle organisaties die actief zijn in de Nederlandse goededoelensector.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Internationale hulporganisaties hebben altijd al een zwakkere reputatie gehad binnen de goededoelensector. Al jaren neemt de neiging toe om vooral te geven aan doelen die dichtbij huis zijn. Deze ontwikkeling is versterkt door de Oekraïne-oorlog. De Nederlander kruipt steeds meer in zijn schulp en kijkt primair naar de problemen in de eigen leefomgeving. Goede doelen die in de armste landen actief zijn worden veelal als minder effectief gezien. Er bestaan twijfels over de betrouwbaarheid van de organisaties en men heeft het gevoel dat er weinig resultaten worden geboekt. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo staan Unicef en Artsen zonder Grenzen nog steeds in de top 10 van sterkste merken in de sector. In deze organisaties heeft de Nederlander wél veel vertrouwen.’ De goede doelen die hun positie sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog het sterkst achteruit zien lopen, zijn de Leprastichting, Cordaid en SOS Kinderdorpen.
Achterban internationale hulporganisaties dreigt uit te sterven
Naast de toenemende focus op de eigen leefomgeving is ook de leeftijd van de achterban een groot probleem voor internationale hulporganisaties. Merkadviseur Beerda: ‘Veel van deze organisaties heeft het nu nog relatief goed door nalatenschappen van hun oude schare aan donateurs. Voor de toekomst moet echter worden gevreesd als deze organisaties niet snel gaan werken aan een verjonging van hun achterban. Save the Children geeft hiervoor het goede voorbeeld. Met effectieve reclame lukt het hun om tegen de stroom in te groeien. Net als Unicef weet Save the Children een gevoelige snaar bij donateurs te raken door de urgentie van hulp aan kwetsbare kinderen duidelijk te maken.’
Goede doelen met de grootste merkkrachtstijging* sinds 2022
- Oogfonds
- Giro555
- Alzheimer Nederland
Goede doelen met de grootste merkkrachtdaling* sinds 2022
- Leprastichting
- Cordaid
- SOS Kinderdorpen
Voedselbank sinds 2016 gestegen van 50e naar 2e plaats
Dat de Nederlander zich steeds meer richt op de problemen in eigen land blijkt goed als we kijken naar de reputatie-ontwikkeling van de Voedselbank. Terwijl zeven jaar geleden de Voedselbank nog genoegen moest nemen met de 50e plaats op de ranglijst van sterkste merken onder de goede doelen, staat het nu op plaats twee. De afstand met nummer één KWF Kankerbestrijding is nog gering.
Goede doelen met de sterkste reputatie* in 2023 (+ positie in 2023)
- (1) KWF Kankerbestrijding
- (6) Voedselbank
- (2) KiKa
- (3) Hartstichting
- (4) Rode Kruis
- (7) UNICEF
- (5) Wereld Natuur Fonds
- (11) Ronald McDonald Kinderfonds
- (10) Artsen zonder Grenzen
- (8) CliniClowns
*Merkkracht wordt gemeten aan de hand van 3 factoren: geholpen naamsbekendheid, waardering en binding
Onderzoek onder 19.000 respondenten sinds 2010
Het Goede Doelen Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 19.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle organisaties die actief zijn in de Nederlandse goededoelensector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.