Bron: persbericht Evenementen Merkenonderzoek 2020
Het afblazen van het Bevrijdingsfestival is voor jongeren het dieptepunt van de geannuleerde festivalzomer. Van alle Nederlandse festivals keken zij het meest uit naar de speciale festivaleditie om 75 jaar vrijheid in de 12 provincies te vieren. Pinkpop en Lowlands stonden voor deze zomer nummer twee en drie op het verlanglijstje van jongeren. Ouderen gaan de gebruikelijke Uitmarkt in augustus het meest missen, blijkt uit de 3e editie van het tweejaarlijkse Evemenenten-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
‘Jongeren hebben het door alle regels erg moeilijk in deze coronatijd. Door het wegvallen van de festivals valt deze periode hen nog zwaarder’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Het annuleren van het Bevrijdingsfestival wordt in het hele land het zwaarst gevoeld. Het onderzoek laat zien dat het Bevrijdingsfestival niet alleen zo populair is vanwege de gratis concerten, maar ook door de vrolijke sfeer, de mooie festivallocaties en het jonge publiek.’
‘Vooral ouderen hopen dat de Uitmarkt dit jaar nog door kan gaan’
Ruim 40 jaar is het publiek gewend om eind augustus massaal de start van het culturele seizoen te vieren. Of het evenement ná 1 september in de grootschalige opzet door kan gaan, is nog onbekend. ’Hopelijk vindt de organisatie een oplossing om iedereen toch te laten genieten van het rijke aanbod van de Nederlandse cultuursector. Zeker voor 55-plussers zou dit een grote opluchting zijn. Voor hen is de Uitmarkt het belangrijkste massa-evenement dat vanwege de coronacrisis niet door kan gaan vóór 1 september. Sail en de Vierdaagsefeesten staan voor hen op plaats twee en drie’, verklaart Hendrik Beerda. ’Als de Uitmarkt niet doorgaat, krijgt de cultuursector de zoveelste klap te verduren. Voor een hoopvolle herstart van het culturele leven moet dan een alternatief worden gevonden. Wanneer alle cultuurhuizen weer open mogen is echter nog onduidelijk, dus ook wat een geschikt moment is voor een openingsevenement.’
Meest gemiste festivals & stadsfestijnen die tot 1/9 niet doorgaan (in de gebruikelijke vorm)
Onder jongeren van 18 tot 30 jaar
- Bevrijdingsfestival
- Pinkpop
- Lowlands
- Tilburgse Kermis
- Concert at SEA
Onder 55-plussers
- Uitmarkt*
- SAIL Amsterdam
- Vierdaagsefeesten Nijmegen
- Tilburgse Kermis
- Pride Amsterdam
*Over de invulling en datum van de Uitmarkt 2020 heeft de organisatie nog geen beslissing genomen
Economische impact is enorm: Concert at Sea levert Zeeland jaarlijks 4 miljoen winst op
De geannuleerde festivalzomer betekent niet alleen een klap voor de bezoekers en organisatoren, maar ook voor de economie. Eerdere onderzoeken tonen aan dat festivals vaak een veelvoud opleveren van het subsidiebedrag dat de overheid erin stopt. Met muziekfestival Into The Great Wide Open draait de gemeente Vlieland, met ruim 1.000 inwoners, jaarlijks 1,5 miljoen euro winst. En de provinciale economie van Zeeland plust elk jaar bijna 4 miljoen euro dankzij Concert at Sea. ‘Niet alleen voor 2020 zorgt de festivalloze zomer voor een enorme economische strop’, aldus adviseur Beerda. ’Door een jaar over te slaan verzwakt de reputatie van de festivals. Daardoor zullen de evenementen volgend jaar veel meer in communicatie moeten investeren om publiek te trekken. Voor botenevenement Sail betekent tien jaar afwezigheid een waardeverlies van miljoenen euro’s.’
Onderzoek onder 1.500 respondenten
Voor het Evenementen Merkenonderzoek 2020 zijn 1.500 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste evenementen in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.