Het podium waar de Nederlander het liefst naartoe wil, Ziggo Dome, heeft capaciteit voor 17.000 bezoekers. Door de coronamaatregelen mogen in juni echter slechts 30 man naar binnen. Ook voor kleinere theaters en muziekpodia betekent de versoepeling van de coronamaatregelen geen oplossing. Een rendabele exploitatie is met zo’n beperkt publiek niet mogelijk. Het goede nieuws is dat de bezoekers loyaal blijven aan de podia, wat blijkt uit grootschalig onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Drie kwart zegt na heropening evenveel of zelfs meer dan vorig jaar naar een concert of voorstelling te gaan. En financiële zorgen door de coronacrisis vormen vooralsnog geen belemmering om een kaartje te kopen. Bekijk hier het onderzoeksrapport.
Samen met Rotterdam Ahoy en de Johan Cruijff ArenA vormt de Amsterdamse Ziggo Dome de top 3 van meest gewilde concertlocaties. Voor een avondje theater gaat de Nederlander het liefst naar Carré of het Haagse Circustheater. Alle theaters en muziekpodia in de top 10 hebben ruimte voor minimaal 1.500 man, wat in schril contrast staat met de publiekslimiet van 30 personen in juni en het maximumaantal van 100 mensen in juli.
Podia die Nederlanders het liefst weer willen bezoeken + hun publiekscapaciteit
- Ziggo Dome (17.000 bezoekers)
- Rotterdam Ahoy (16.500)
- Johan Cruijff ArenA (54.990)
- AFAS Live (6.000)
- TivoliVredenburg (2.000 in grote zaal)
- Het Concertgebouw (2.000 in grote zaal)
- Paradiso (1.500 in grote zaal)
- GelreDome (34.000)
- Koninklijk Theater Carré (1.756)
- AFAS Circustheater (1.840)
Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2020 onder 3.450 Nederlanders boven 18 jaar
Financiële zorgen door coronacrisis vooralsnog geen belemmering voor podiumbezoek
Uit het onderzoek blijkt ook dat de financiële onzekerheid door de coronacrisis weinig invloed heeft op het verwachte bezoek aan theaters en muziekpodia. ‘Een kwart van de podiumbezoekers verwacht een flinke inkomensdaling door de coronacrisis’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Toch laat het onderzoek zien dat deze financiële onzekerheid nauwelijks invloed heeft op het bezoek na heropening. Kennelijk kijken de liefhebbers zó uit naar een avondje uit dat de financiën voorlopig geen rol spelen.’
Coronavrees podiumbezoeker vooral om afstand tot medebezoekers en drukte in de zaal
In het onderzoek zegt 7 op de 10 concert- en theatergangers na de heropening nog minstens een maand te wachten met het eerste bezoek. Musicalliefhebbers verwachten het langst te wachten met hun eerste bezoek. De zorgen hebben vooral te maken met de afstand die de andere bezoekers bewaren en de drukte in de zaal. 65-plussers maken zich veel meer zorgen om het gebruik van het toilet, het aantal bezoekers bij de entree en het gebruik van de deurklinken en trapleuningen.
Belangrijkste belemmeringen om podia na heropening weer te bezoeken
(index, hoogste score = 100; eerst gegeven antwoord heeft 3 punten gekregen, het 2e antwoord 2 punten en het 3e 1 punt)
- Afstand tot andere bezoekers (index: 100)
- Aantal bezoekers in de zaal (86)
- Aantal bezoekers bij de ingang (47)
- Beperkte ruimte in klein theater/podium (43)
- Gebruik van het toilet (40)
Bron: aanvullend onderzoek onder 3.859 Nederlanders boven 18 jaar
Onderzoek onder 7.309 respondenten
In totaal zijn 7.309 Nederlanders ondervraagd om inzicht te krijgen in a. de bezoekintentie van de podia, b. de snelheid waarmee men weer podia verwacht te gaan bezoeken na heropening, c. het verwachte effect van de coronacrisis op de bezoekfrequentie, d. de belemmeringen bij het weer gaan bezoeken van podia en e. het verwachte inkomenseffect. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever en is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente ontwikkeld.