Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2010-2020
Interieurontwerper Jan des Bouvrie had niet alleen onder zijn vakgenoten de sterkste naam. Hij stak ook met kop en schouders boven alle Nederlandse beeldend kunstenaars en architecten uit. Dit blijkt uit het Cultuursector-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds 2006 wordt onderzoek gedaan naar de merkkracht van de Nederlandse cultuursector waaraan 98.000 Nederlanders hebben deelgenomen.
‘Misschien niet de beste, maar wel de beroemdste’
‘Misschien was Des Bouvrie niet eens de beste in zijn vak, maar hij wist zich wel verreweg het beste te verkopen’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda op basis van de onderzoeksresultaten uit het afgelopen decennium. ‘Des Bouvrie was steevast de bekendste, maar ook de degelijkste en meest zelfverzekerde professional in de creatieve sector. Zijn zelfverzekerde uitstraling had echter ook een keerzijde. Op de sympathie-factor behaalde de ontwerper de laagste score.’
Wat creatieve professionals van Jan des Bouvrie kunnen leren
‘Vooral beeldend kunstenaars kunnen veel leren van Jan des Bouvrie’, aldus Beerda. ‘Op dit moment kan de gemiddelde Nederlander geen enkele naam van een levende, Nederlandse kunstenaar noemen. Om succesvol te zijn moet je als kunstenaar ook tijd en energie in je publiciteit stoppen. Dat wist Des Bouvrie als geen ander. Dit betekent uiteraard niet dat kunstenaars nu alle mediagenieke societyfeestjes moeten gaan aflopen. Het gaat er juist om dat ze de publiciteit zoeken in een omgeving die past bij hun werk.’
Architecten, beeldend kunstenaars en ontwerpers (m/v) met een nationale reputatie* in 2020 + hun positie in 2010
- (1) Jan des Bouvrie
- (4) Viktor & Rolf
- (5) Mart Visser
- (-) Jan Taminiau
- (8) Addy van den Krommenacker
*Reputatie is berekend op basis van de onderzoeksfactoren naamsbekendheid, waardering en binding onder de totale Nederlandse bevolking boven 18 jaar
Onderzoek onder 98.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 98.000 respondenten ondervraagd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.