Amsterdam weer favoriete stad voor Nederlanders na tijdelijke coronadip

Bron: persbericht Steden & Streken Merkenonderzoek 2022

Op het hoogtepunt van de coronacrisis keerde heel Nederland de hoofdstad de rug toe, ook de eigen inwoners. Nu het coronavirus geen belangrijk issue meer is, herovert Amsterdam zijn toppositie. De stad Utrecht, die vorig jaar even van de nummer één positie mocht genieten, daalt naar de vierde plek. Onder jongeren bleef Amsterdam ook in coronatijd de nummer één stad, blijkt uit het Steden-Streken-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Aan het onderzoek deden sinds 2011 96.000 respondenten mee.

 

‘Amsterdam beleefde in 2021 een identiteitscrisis’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ‘De stad die altijd als leukste, spannendste stad van Nederland werd gezien, was opeens helemaal uit de gratie. De stad was een no-go area vanwege alle winkel- en horecasluitingen. Ook voor bewoners viel er weinig te beleven, terwijl de huizenprijzen bleven stijgen. Naast het reputatieherstel van Amsterdam, na de heropening van winkels en horeca, valt verder op dat veel middelgrote, historische steden hun toegenomen aantrekkingskracht behouden. Sinds de start van de coronacrisis staat Amersfoort in de steden top 10 en zijn Haarlem en ’s-Hertogenbosch flink gestegen in deze ranglijst.’

Steden met de sterkste reputatie onder de volwassen Nederlander (18+) in 2022 (vergeleken met 2021 en 2019)

  1. (3,1) Amsterdam
  2. (2,4) Maastricht
  3. (4,3) Rotterdam
  4. (1,2) Utrecht
  5. (5,8) ’s-Hertogenbosch
  6. (6,6) Den Haag
  7. (7,5) Groningen
  8. (9,13) Haarlem
  9. (8,9) Nijmegen
  10. (13,15) Amersfoort

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2019-2022. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 100 grootste gemeenten, gemeten onder de gemiddelde Nederlander van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding.

 

Voor jongeren blijft Amsterdam de nationale kroeg

Uit het onderzoek blijkt dat de hoofdstad ook in coronatijd onverminderd populair bleef onder 12- tot 18-jarigen. Geen enkele stad komt voor de tieners in de buurt van Amsterdam als het gaat om de aantrekkelijkheid van het horeca-aanbod. Ook de Amsterdamse cultuursector en architectuur scoren bij de jongerendoelgroep op topniveau.
 

Steden met de sterkste reputatie onder jongeren (12 tot 18 jaar) in 2022 (vergeleken met 2020)

  1. (1) Amsterdam
  2. (3) Rotterdam
  3. (2) Utrecht
  4. (5) Maastricht
  5. (4) Den Haag
  6. (6) ’s-Hertogenbosch
  7. (13) Leiden
  8. (10) Eindhoven
  9. (16) Nijmegen
  10. (7) Arnhem

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2020-2022. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 100 grootste gemeenten, gemeten onder de gemiddelde Nederlandse jongere van 12 tot 18 jaar. Merkkracht is onder jongeren een gemiddelde van naamsbekendheid en waardering.

 

Onderzoek onder 96.000 volwassen Nederlanders sinds 2011

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 96.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie. Tweejaarlijks wordt het onderzoek ook onder jongeren van 12 tot 18 jaar uitgevoerd.

Steden & Strekensector Merkenonderzoek in de pers

Dagblad van het Noorden, Reputatie Groningen bij gemiddelde Nederlander neemt af, 8 juni 2022

De Limburger, Maastricht als Hoofdstad van Het Goede Leven, 26 februari 2021

BNR, Amsterdam daalt in populariteit, 23 februari 2021

Brabants Dagblad, Bosschenaren zijn het meest trots op hun eigen stad, 26 november 2019

MarketingTribune, Amsterdammer minder trots op eigen stad, 26 november 2019

Hart van Nederland, In deze steden zijn ze het meest trots op hun stad, 26 november 2019

Reformatorisch Dagblad, Onderzoek steden en streken: Veluwe het mooist, 4 juni 2015

Omroep Flevoland, Almeerders minst blij met hun woonplaats, 4 juni 2013

BN De Stem, Zeeuws imago blijft worstelen, 27 mei 2011

Het Parool, Amsterdam is sterkste merk, 24 mei 2011

Omroep Gelderland, Veluwe populairste streek, 24 mei 2011