Bron: persbericht Sportsector Merkenonderzoek 2018
Ajax geniet van alle Nederlandse sportclubs de warmste steun onder de Nederlandse bevolking. Het verschil in populariteit met aartsrivaal Feyenoord is echter klein, blijkt uit de 5e editie van het Sportsector-Merkenonderzoek onder 2.200 Nederlanders. Opvallend is ook de sterke populariteitsstijging van ADO Den Haag. Het jarenlange charmeoffensief van de club betaalt zich eindelijk uit naar een sympathieker imago.
De top-3 van populairste voetbalclubs wordt al jaren gevormd door Ajax en Feyenoord, die wisselend op nummer één en twee staan. PSV staat sinds 2012 stabiel op plaats drie. Opvallend is de enorme imagogroei van ADO Den Haag. Sinds 2010 klom de Haagse club van de 17e naar de 5e positie op de ranglijst van populairste voetbalclubs. Merkadviseur Hendrik Beerda benadrukt dat de groeiende waardering voor ADO extra bijzonder is omdat de reputatie van de meeste voetbalclubs daalt.
Beerda over de verbeterde reputatie van de Haagse voetbalclub: ‘ADO heeft de reputatie van probleemclub met supportersrellen eindelijk van zich af geschud. Het stoere imago is er nog steeds, maar nu met een sympathieker en opgewekter randje. Het jarenlange charmeoffensief, waaronder een actie in 2016 waarbij ADO-supporters zieke kinderen in de Rotterdamse Kuip onder de knuffeldieren bedolven, heeft duidelijk gewerkt.’
Top-10 populairste Nederlandse voetbalclubs in 2018 (+ positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)
- (2,1,2,1) Ajax
- (1,2,1,3) Feyenoord
- (3,3,3,2) PSV
- (4,4,5,6) AZ
- (11,9,11,17) ADO Den Haag
- (5,7,3,4) FC Twente
- (9,8,7,8) FC Utrecht
- (6,5,8,7) FC Groningen
- (7,6,9,9) Vitesse
- (8,13,-,-) PEC Zwolle
Andere opvallende conclusies uit de 5e editie van het Sportsector Merkenonderzoek:
- Arjen Robben is populairste voetballer, maar staat zesde op de ranglijst van favoriete sporters
- Vierdaagse Nijmegen is geliefder bij Nederlanders dan de Tour de France
- Wandelen wordt voor het eerst als sport gezien
- De Kuip wederom het nummer één stadion van Nederland; Ahoy op plaats twee
- Sportsponsoring vooral interessant voor een dynamischer en sympathieker imago van een bedrijf
Max Verstappen is nu dé sportheld, Tom Dumoulin staat op plaats zeven
Na zes jaar neemt Max Verstappen de nummer één positie van Sven Kramer over als favoriete topsporter. ‘Nederlanders zien Verstappen als dé internationale sportheld. De bewondering voor zijn lef en vernieuwende stijl is ongekend. Ook de reclames waarin Verstappen voor bedrijven optreedt, versterkt zijn imago’, verklaart adviseur Beerda de onderzoekscijfers. ’Een grote meerderheid verwacht dat Max Verstappen in de komende jaren de grootste groei gaat doormaken. De nummer twee van de Tour de France van 2018, Tom Dumoulin, staat ook op nummer twee als het gaat om toekomstverwachting. De topsporter met het sympathiekste imago is zwemster Ranomi Kromowidjojo. Van alle Nederlandse voetballers is Arjen Robben het populairst. Vijf topsporters die niet voetballen, moet hij echter voorlaten op de populariteitsranglijst.’
Top-10 populairste Nederlandse sportmensen in 2018 (+ positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)
- (5,-,-,-) Max Verstappen
- (1,1,1,2) Sven Kramer
- (2,2,13,18) Epke Zonderland
- (7,-,-,-) Dafne Schippers
- (4,3,3,7) Ireen Wüst
- (3,7,4,9) Arjen Robben
- (-, -,-,-) Tom Dumoulin
- (10,6,-,-) Ranomi Kromowidjojo
- (8,5,6,5) Anky van Grunsven
- (11,9,8,12) Wesley Sneijder
Wandelen voor het eerst als sport gezien: Vierdaagse Nijmegen en KWBN zijn topmerken
Niet eerder stond de wandelsport in de top-100 van sterkste sportmerken. ‘Terwijl wandelen eerder werd gezien als gemoedelijk wat kuieren, wordt het nu als een serieuze sport gezien. De opkomst van nordic walking en het toenemend aantal fitte vijftigplussers spelen hierin een belangrijke rol. Onder de vijftigplusser is het imago vooral sterk’, aldus Hendrik Beerda. ’Uit het niets neemt de Vierdaagse Nijmegen nu de nummer drie positie in onder de sportevenementen. Hiermee is de Vierdaagse zelfs populairder dan de Tour de France en de belangrijkste voetbaltoernooien. En in de top-10 van meest gewaardeerde sportbonden staat de in 2015 opgerichte Koninklijke Wandel Bond Nederland opeens op plaats acht.’
Top-10 populairste sportevenementen in 2018 (+ positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)
- (2,2,2,1) Elfstedentocht
- (1,1,1,2) Olympische Spelen
- (-,-,-,-,-) Vierdaagse Nijmegen
- (3,4,4,7) Tour de France
- (4,3,3,3) WK Voetbal
- (5,5,5,5) EK Voetbal
- (6,6,8,9) Eredivisie
- (7,7,6,4) WK Allround Schaatsen
- (9,8,7,6) EK Allround Schaatsen
- (8,9,10,10) UEFA Champions League
Top-10 populairste sportbonden en -koepels in 2018 (+ positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)
- (1,1,1,1) KNVB
- (2,2,2,2) NOC*NSF
- (3,3,3,3) KNSB
- (5,5,5,6) Atletiekunie
- (4,4,4,4) Judo Bond Nederland
- (6,6,6,5) KNZB
- (7,8,8,7) KNLTB
- (-,-,-,-) KWBN
- (8,7,7,8) KNWU
- (10,9,10,10) Nevobo
Rotterdam heeft met De Kuip en Ahoy de beste sportaccommodaties in huis
Over de Rotterdamse sportaccommodaties is de Nederlander het meest te spreken. De Kuip staat sinds 2016 op de eerste plaats van favoriete stadions. Ahoy staat op plaats twee. ‘Naast een sterk sportief imago heeft Ahoy ook een zeer creatieve uitstraling door de concerten en festivals die er plaatsvinden. Terwijl De Kuip druk bezig is met grootse nieuwbouwplannen, is het publiek over het huidige stadion ook al zeer tevreden. Men vindt het een erg aantrekkelijk stadion met een goede sfeer. Maar als het om sfeer gaat, staat schaatsstadion Thialf in Heerenveen ver bovenaan. Het feest rond de baan blijft de meest kenmerkende eigenschap van de schaatssport.’
Top-10 populairste sportstadions in 2018 (+ positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)
- (1,2,2,1) De Kuip
- (3,1,1,-) Rotterdam Ahoy
- (2,3,3,2) Amsterdam ArenA*
- (4,4,4,3) Thialf
- (5,5,5,4) GelreDome
- (7,6,7,6) Olympisch Stadion Amsterdam
- (6,7,6,5) Philips Stadion
- (12,10,13,11) Papendal
- (9,9,9,8) Stadion Galgenwaard
- (8,8,8,7) Abe Lenstra Stadion
Sportsponsoring vooral interessant voor dynamischer en sympathieker imago bedrijf
‘Vergelijking met onderzoeksresultaten uit de sponsorsector laat zien dat sportsponsoring voor bedrijven vooral interessant is om een dynamischer en sympathieker imago te krijgen’, volgens merkadviseur Beerda. ’Door de focus op topprestaties in de sport én de internationale competities kunnen bedrijven ook profiteren van het kwaliteitsimago en de internationale uitstraling van een sportpartner. Samenwerking met een topmerk als Max Verstappen is bijvoorbeeld voor zijn Nederlandse sponsors Exact en Jumbo een enorme kans om hun bekendheid en imago verder uit te bouwen en meer klanten te trekken. Logisch dat voor deze imago-overdracht ook flink in de buidel moet worden getast.’