Brand Basics

Wat is een merk?
Hendrik Beerda gebruikt voor de term ‘merk’ de volgende, eenvoudige definitie: een naam met een reputatie. Het bouwen van een sterk merk betekent dus het consequent werken aan de juiste reputatie.

Wat is het belang van een sterk merk?
Een sterk merk heeft voor de eigen organisatie én voor de klant grote voordelen. Voor de eigen organisatie zijn de voordelen vooral de economische meerwaarde, de sterkere concurrentiepositie, de betere onderhandelingspositie en de sterkere positie op de arbeidsmarkt. De klant waardeert een sterk merk vanwege de geboden zekerheid, de herkenbaarheid en een zekere identiteit die hij eraan kan ontlenen.

Een studie van het onderzoeksinstituut SWOCC van de Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond dat het nettoresultaat van bedrijven die het merk-denken centraal stellen maar liefst 23 keer hoger ligt dan dat van de minder merkgeoriënteerde bedrijven. Vergelijkbaar onderzoek door SWOCC bij goede doelen liet zien dat ook in deze branche een sterk verband bestaat tussen merkoriëntatie en financieel succes.

Wat is merkpositionering?
Merkpositionering is de gewenste reputatie van een merk. En dan gezien vanuit het perspectief van de beoogde klant. Bij het formuleren van de merkpositionering gaat het er dus om dat precies verwoord wordt hoe de organisatie wil dat de klant over zijn merk praat.