Bron: persbericht Vrije Tijd Merkenonderzoek 2023
Terwijl Noord-Holland het grootste cultuuraanbod heeft, zijn Groningers nóg trotser dan Noord-Hollanders op de cultuurinstellingen in eigen provincie. Friesland is de nummer drie cultuurprovincie van Nederland. Groningen steeg in de afgelopen tien jaar van de derde naar de eerste positie dankzij de komst van het Forum, het markante cultuurcentrum dat in 2019 zijn deuren opende. Dit blijkt uit het Vrije-Tijd-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor 180.000 mensen zijn ondervraagd sinds 2006. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de reputatie van de cultuursector verzwakt sinds het einde van de coronacrisis.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Groningen is Noord-Holland voorbijgestreefd als nummer één cultuurprovincie dankzij de komst van het Forum. Hoewel het ontwerp en de kosten tot veel commotie leidden vóór en tijdens de bouw, heeft de hele provincie het opvallende gebouw met exposities, films, evenementen, bibliotheek en horeca inmiddels omarmd. Het toont aan hoe een iconisch cultuurgebouw enorme invloed kan hebben op het levensgeluk van mensen.’
Toch ziet Beerda dat de Martinitoren, evenementencentrum Martiniplaza en het Groninger Museum nog steeds dé culturele iconen zijn voor de Groningers. ‘In de stad en daarbuiten voeden deze drie culturele trekpleisters in sterke mate de Groninger trots op de eigen provincie. De Noordelingen zijn zelfs nog trotser op het culturele aanbod dan Noord-Hollanders, terwijl in deze provincie het Rijksmuseum, Anne Frank Huis en theater Carré de top drie vormen.’
Provincies met sterkste cultuuraanbod volgens eigen bevolking in 2023 (+ positie in 2013)
- (3) Groningen
- (1) Noord-Holland
- (2) Friesland
- (5) Utrecht
- (6) Zuid-Holland
- (8) Zeeland
- (7) Limburg
- (4) Drenthe
- (11) Noord-Brabant
- (9) Gelderland
- (12) Overijssel
- (10) Flevoland
Bron: Vrije Tijd Merkenonderzoek 2013-2023
Cultuursector verzwakt sinds einde coronacrisis; alleen bioscopen populairder
Hendrik Beerda: ‘Juist doordat het in de coronaperiode onmogelijk was, werd een bezoek aan een museum, theater of festival toen veel meer op waarde geschat. Nu moet de aandacht weer verdeeld worden. Het Luxor Theater Rotterdam, Carré en het Holland Festival concurreren met verre reizen en andere vrijetijdsbestedingen. Deze topmerken in de culturele wereld verloren in één jaar tijd maar liefst 5 procent merkwaarde.’
Beerda ziet ook hevige concurrentie voor de culturele sector uit onverwachte hoek: ‘In de coronaperiode ontdekten veel mensen de gratis wandelingen in de natuur. Gek genoeg is dat gaan concurreren met een bezoek aan cultuurorganisaties waar lange tijd de deuren gesloten bleven. Daar komt nu ook nog eens de inflatie bovenop, wat het voor festivals en theaters nóg lastiger maakt. Het advies is om zichtbaarder te zijn op plekken waar consumenten een keuze maken uit het enorme vrijetijdsaanbod. Cultuurinstellingen moeten écht hard werken om weer top of mind te worden wanneer mensen iets leuks en leerzaams willen ondernemen.’
Onderzoek onder 180.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 180.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.