Jarig nijntje museum is kindvriendelijkste cultuurorganisatie

(foto: Jelle Draper)

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2024

Musea bieden veruit het meest kindvriendelijke cultuurprogramma aan. Het vorig jaar heropende nijntje museum in Utrecht prijkt bovenaan de ranglijst, blijkt uit het Cultuursector-Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het jaarlijkse onderzoek dat al bijna 20 jaar bestaat met ruim 140.000 respondenten, laat zien dat de gehele top 10 uit louter musea bestaat. Opvallend is dat bioscopen en podia voor een cultuurbezoek met kinderen niet top of mind zijn. Pas op de dertiende plaats komt het eerste niet-museum; bioscoopketen Vue.
 

Een jaar na de opening van het vergrote museumgebouw scoort het nijntje museum in Utrecht niet alleen het best op kindvriendelijkheid. Van alle cultuurorganisaties krijgt het ook het hoogste rapportcijfer voor de leukste, ontspannendste programmering. Terwijl kindvriendelijkheid wijdverspreid is bij musea, is ontspanning een minder sterke eigenschap van de sector. Alleen het Spoorwegmuseum en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem scoren op deze imagofactor ook een top 10 positie.

Podium- en evenementensector moeten kindvriendelijker worden

Vooral podia en culturele evenementen kunnen zich kindvriendelijker profileren. Positieve uitzondering onder de evenementen is Open Monumentendag, dat nog net in de top 20 staat. MartiniPlaza, het Circustheater in Scheveningen en de Leeuwarder Stadsschouwburg Harmonie hebben onder de podia het vriendelijkste imago voor kinderen, maar komen op de ranglijst niet verder dan respectievelijk de 28e, 35e en 45e plaats.

Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Met name bij theaters voelen mensen een flinke drempel om naar toe te gaan, nog meer nu bij velen bezuinigd moet worden na alle prijsstijgingen. Maar niet alleen is het belangrijk dat de entreeprijs voor hen acceptabel blijft, tegelijkertijd moeten Nederlandse theaters de programmering voor gezinnen met kinderen aantrekkelijker maken. Door zich kindvriendelijker op te stellen, kweken de theaters het publiek van de toekomst. Ook is de kans groter dat theaters de ouders later weer terugzien, nadat ze met hun kinderen op bezoek zijn geweest en de smaak te pakken hebben gekregen.’

Top 20 kindvriendelijkste cultuurinstellingen

  1. nijntje museum
  2. NEMO Science Museum
  3. Spoorwegmuseum
  4. Museumpark Archeon
  5. Naturalis
  6. Nederlands Openluchtmuseum
  7. Hunebedcentrum
  8. Het Scheepvaartmuseum
  9. Luchtvaartmuseum Aviodrome
  10. CORPUS
  11. Zuiderzeemuseum
  12. Museon-Omniversum
  13. Vue
  14. Maritiem Museum
  15. Madame Tussauds Amsterdam
  16. Cinerama Filmtheater
  17. Pathé
  18. Open Monumentendag
  19. Jostiband
  20. Kasteel de Haar

Onderzoek onder 141.000 respondenten sinds 2006

Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 141.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006