KiKa voor het eerst in 14 jaar populairder dan KWF

Bron: persbericht Goede Doelen Merkenonderzoek 2024

Beide merken richten zich op het bestrijden van kanker, maar voor het eerst in 14 jaar is KWF niet langer het sterkste merk in goededoelenland. Het jongere merk KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt het stokje van KWF over. Dit blijkt uit het jaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De nieuwe onderzoekseditie laat ook zien dat de verrechtsing van de Nederlandse samenleving een grote bedreiging vormt voor de goede doelen. Vooral de internationale hulporganisaties kunnen weinig steun verwachten van de rechtse kiezers.

Vanaf de eerste onderzoeksmeting in 2010 prijkte KWF steevast bovenaan de lijst van goede doelen met de sterkste reputatie. Het was zelfs jarenlang het allersterkste merk van Nederland, ook vergeleken met commerciële merken zoals bol en Albert Heijn. Hierin is dit jaar verandering gekomen: KiKa, dat zich richt op de bestrijding van kanker onder kinderen, neemt de koppositie van KWF over.

Merkadviseur Hendrik Beerda: ’Voorheen profileerde KWF zich als dé kankerbestrijder van Nederland. Door zich meer te richten op het voorkomen van kanker, maar vooral ook door het inkorten van de naam naar KWF heeft de organisatie voor nu de glans van zijn magische status verloren. KiKa staat daardoor nu aan kop, maar heeft nog niet het reputatieniveau van het oude KWF Kankerbestrijding bereikt. Op bekendheid en binding kan het merk nog groeien, maar de waardering voor KiKa in hun strijd voor het kind is echter ongekend hoog.’

Top 5 goede doelen totale bevolking in 2024 (+ positie in 2023)

  1. (3) KiKa
  2. (1) KWF
  3. (5) Rode Kruis
  4. (2) Voedselbank
  5. (6) UNICEF

Goede doelen in de problemen door verrechtsing Nederland

Al jarenlang daalt het vertrouwen in goede doelen, waarmee het toekomstperspectief almaar somberder wordt. Steeds minder mensen hebben de neiging aan goede doelen te geven. De verrechtsing vormt een extra bedreiging voor de sector, en dan met name voor de internationale hulporganisaties. Bij de overtuigd linkse kiezers hebben deze hulporganisaties verreweg de sterkste reputatie. UNICEF, Artsen zonder Grenzen en War Child behoren voor hen zelfs tot de vijf favoriete goede doelen. De rechtse achterban heeft vooral oog voor organisaties die goed doen in eigen land. Voor hen zijn KiKa, KWF en de Dierenambulance de belangrijkste goede doelen.

Top 5 goede doelen rechtse achterban

  1. KiKa
  2. KWF
  3. Dierenambulance
  4. Ronald McDonald Kinderfonds
  5. Rode Kruis

Top 5 goede doelen linkse achterban

  1. Voedselbank
  2. UNICEF
  3. Rode Kruis
  4. Artsen zonder Grenzen
  5. War Child

Onderzoek onder 19.000 respondenten sinds 2010

Het Goede Doelen Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 19.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle organisaties die actief zijn in de Nederlandse goededoelensector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Elk merk wordt op 41 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= ongewogen gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (17 factoren), merkprestatie (17 factoren), donatiebereidheid en groeiverwachting.

Goede Doelensector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika, 11 juli 2023

Reformatorisch Dagblad, „Nieuwe naam levert goede doelen meestal geen geld op”, 31 augustus 2020

Reformatorisch Dagblad, Alle goede doelen lijden onder Oxfam-schandaal, 2 maart 2018

Nederlands Dagblad, Gever vergeet affaires snel, 1 maart 2018

MarketingTribune, Seksschandalen schaden imago alle goede doelen, 1 maart 2018

De Telegraaf, KWF heeft sterkste imago goede doelen, 20 juli 2016

Reformatorisch Dagblad, Vertrouwen in goed doel flink gedaald, 23 april 2014

Nederlands Dagblad, Leger des Heils heeft sterkste reputatie, 16 april 2012

Medisch Contact, Goede doelen in zorg zijn sterke merken, 27 mei 2010

de Volkskrant, Goed doel in zorg heeft beste reputatie, 20 mei 2010