Podia in wurggreep door publiekslimiet

Het podium waar de Nederlander het liefst naartoe wil, Ziggo Dome, heeft capaciteit voor 17.000 bezoekers. Door de coronamaatregelen mogen in juni echter slechts 30 man naar binnen. Ook voor kleinere theaters en muziekpodia betekent de versoepeling van de coronamaatregelen geen oplossing. Een rendabele exploitatie is met zo’n beperkt publiek niet mogelijk. Het goede nieuws is dat de bezoekers loyaal blijven aan de podia, wat blijkt uit grootschalig onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Drie kwart zegt na heropening evenveel of zelfs meer dan vorig jaar naar een concert of voorstelling te gaan. En financiële zorgen door de coronacrisis vormen vooralsnog geen belemmering om een kaartje te kopen. Bekijk hier het onderzoeksrapport.

Samen met Rotterdam Ahoy en de Johan Cruijff ArenA vormt de Amsterdamse Ziggo Dome de top 3 van meest gewilde concertlocaties. Voor een avondje theater gaat de Nederlander het liefst naar Carré of het Haagse Circustheater. Alle theaters en muziekpodia in de top 10 hebben ruimte voor minimaal 1.500 man, wat in schril contrast staat met de publiekslimiet van 30 personen in juni en het maximumaantal van 100 mensen in juli.

Podia die Nederlanders het liefst weer willen bezoeken + hun publiekscapaciteit

  1. Ziggo Dome (17.000 bezoekers)
  2. Rotterdam Ahoy (16.500)
  3. Johan Cruijff ArenA (54.990)
  4. AFAS Live (6.000)
  5. TivoliVredenburg (2.000 in grote zaal)
  6. Het Concertgebouw (2.000 in grote zaal)
  7. Paradiso (1.500 in grote zaal)
  8. GelreDome (34.000)
  9. Koninklijk Theater Carré (1.756)
  10. AFAS Circustheater (1.840)

Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2020 onder 3.450 Nederlanders boven 18 jaar

Financiële zorgen door coronacrisis vooralsnog geen belemmering voor podiumbezoek
Uit het onderzoek blijkt ook dat de financiële onzekerheid door de coronacrisis weinig invloed heeft op het verwachte bezoek aan theaters en muziekpodia. ‘Een kwart van de podiumbezoekers verwacht een flinke inkomensdaling door de coronacrisis’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Toch laat het onderzoek zien dat deze financiële onzekerheid nauwelijks invloed heeft op het bezoek na heropening. Kennelijk kijken de liefhebbers zó uit naar een avondje uit dat de financiën voorlopig geen rol spelen.’

Coronavrees podiumbezoeker vooral om afstand tot medebezoekers en drukte in de zaal
In het onderzoek zegt 7 op de 10 concert- en theatergangers na de heropening nog minstens een maand te wachten met het eerste bezoek. Musicalliefhebbers verwachten het langst te wachten met hun eerste bezoek. De zorgen hebben vooral te maken met de afstand die de andere bezoekers bewaren en de drukte in de zaal. 65-plussers maken zich veel meer zorgen om het gebruik van het toilet, het aantal bezoekers bij de entree en het gebruik van de deurklinken en trapleuningen.

Belangrijkste belemmeringen om podia na heropening weer te bezoeken
(index, hoogste score = 100; eerst gegeven antwoord heeft 3 punten gekregen, het 2e antwoord 2 punten en het 3e 1 punt)

  1. Afstand tot andere bezoekers (index: 100)
  2. Aantal bezoekers in de zaal (86)
  3. Aantal bezoekers bij de ingang (47)
  4. Beperkte ruimte in klein theater/podium (43)
  5. Gebruik van het toilet (40)

Bron: aanvullend onderzoek onder 3.859 Nederlanders boven 18 jaar

Onderzoek onder 7.309 respondenten
In totaal zijn 7.309 Nederlanders ondervraagd om inzicht te krijgen in a. de bezoekintentie van de podia, b. de snelheid waarmee men weer podia verwacht te gaan bezoeken na heropening, c. het verwachte effect van de coronacrisis op de bezoekfrequentie, d. de belemmeringen bij het weer gaan bezoeken van podia en e. het verwachte inkomenseffect. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever en is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente ontwikkeld.


Cultuursector Merkenonderzoek in de pers
De Telegraaf, Concert- en theaterfan wil zaal weer in, maar niet meteen, 14 mei 2020
Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020
Cultuurmarketing, Hoe de coronacrisis het Nederlandse museum- en podiumbezoek beïnvloedt, 11 mei 2020
Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020
Shownieuws, Thuisblijvers missen Amsterdamse poptempels thuisblijvers het meest, 23 april 2020
CustomerTalk, Ouders en kinderen eensgezind over culturele topinstellingen, 25 oktober 2019
PZC, Bløf is nog steeds de regionale trots, 26 juni 2019
RTL Nieuws, Niet Euromast of Anne Frank Huis, maar Martinitoren is grootste provincietrots, 25 juni 2019
nu.nl, Martinitoren in Groningen grootste symbool van provincietrots, 25 juni 2019
Omroep Brabant, Pathé-bioscoop is cultureel hoogtepunt van de provincie, 25 juni 2019
RTV Drenthe, Drentse waardering voor Wildlands en Herinneringscentrum, 25 juni 2019
De Stentor, Dickens Festijn Deventer sterkst cultuurmerk van Overijssel, 25 juni 2019
Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018
Clou, Conspicuous consumption: Kijk mij eens vakantie vieren..., oktober 2018
MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018
AD, Marktwaarde Heineken Music Hall halveert na naamswijziging in AFAS Live, 22 mei 2018
De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018
De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018
Metro, André van Duin heeft meer fans dan Max Verstappen, 20 februari 2018
RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018
Metro, Kinder voor Kinderen blijft onze harten veroveren, 4 mei 2017
NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017
NRC, Naar museum en theater ga je als je moeder het vraagt, 23 maart 2017
Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017
RTV Utrecht, Utrechtse Spoorwegmuseum sterkste museummerk, 23 maart 2017
Parool, Anne Frank Huis is sterkste cultuurmerk van Nederland, 9 maart 2016
Nederlands Dagblad, Museum is succesvol als tentoonstellingsfabriek of dagattractie, 8 maart 2016
NOS, We houden al 10 jaar lang van dezelfde artiesten, 1 maart 2016
Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015
RTV Drenthe, Drenten voelen zich meest verbonden met Dierenpark Emmen, 17 maart 2015
Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015
MarketingTribune, Anne Frank Huis blijft Rijksmuseum in populariteit net voor, 14 maart 2014
Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014
Volkskrant, Brabant en Overijssel minst trots op cultuur in regio, 11 september 2013
Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013
L1, Rowwen Hèze sterkste cultuurmerk Limburg, 11 september 2013
Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013
Trouw, Noord-Hollanders meest trots op Anne Frank Huis en Rijksmuseum, 11 september 2013
Nu.nl, Guus Meeuwis is sterkste cultuurmerk, 13 maart 2012
Adformatie, Top 10 sterkste cultuurmerken van Nederland, 31 maart 2010
EZ Press, Anne Frank Huis sterkste cultuurmerk in de Metropool Amsterdam, 6 april 2009 
Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008
Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006