Merkonderzoek: Sponsors
Heineken kan imago opkrikken met sponsoring Dutch Grand Prix
Bron: persbericht Sponsor Merkenonderzoek 2023
Mede door de statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland hapert de pr-machine van Heineken. Op de lijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken nu op de 16e plaats. Sponsoring van de Grand Prix van Zandvoort kan de reputatie van Heineken versterken, dankzij de topscore van het race-evenement op de imagofactor kwaliteit. De Dutch Grand Prix scoort hierop ruim voor de Marathon van Rotterdam en de Amstel Gold Race, blijkt uit het Sponsor-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek meet sinds 2008 de reputatie van de grootste sponsors en hun sponsorpartners. Hema is in 2023 het sterkste sponsormerk van Nederland.
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Op de ranglijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken op de 16e plaats, net achter adidas. Vrijwel alle volwassen Nederlanders kennen het biermerk, maar de waardering voor Heineken kan nog een flinke boost gebruiken. Als titelsponsor van de Dutch Grand Prix kan Heineken niet alleen het internationale kwaliteitsimago versterken, maar ook wat betreft dynamiek, sfeer en stoerheid kan de bierbrouwer merkwaarde lenen van het Zandvoortse racespektakel. Het toch al magere duurzaamheidsimago van Heineken zal door sponsoring van de autosport echter geen positieve impuls krijgen.’
Hema sterkste sponsormerk; partner Team Jumbo-Visma beduidend zwakker dan Hema
Van de bedrijven die als grote sponsor actief zijn in Nederland is Hema het populairst onder de bevolking. De winkelketen sponsort de succesvolle wieler- en schaatsploeg Team Jumbo-Visma. Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Ondanks alle aandacht die Team Jumbo-Visma afgelopen winter met de schaatsploegen behaalde en met de wielerploeg tijdens de Tour de France is sponsor Hema veel bekender bij de Nederlandse bevolking. Team Jumbo-Visma komt niet verder dan de 154e plaats op de ranglijst van meest aantrekkelijke sponsorpartners. Als wielerploeg heeft Team Jumbo-Visma al elf verschillende namen gehad sinds de start in 1984. Voorganger Raboploeg was in de jaren 1996-2012 een begrip in de Nederlandse samenleving. Die positie heeft Team Jumbo-Visma nooit weten te evenaren. Door de vele naamswijzigingen is een groot deel van de achterban afgehaakt. Eind 2024 verandert de naam wéér als supermarktketen Jumbo als hoofdsponsor vertrekt. Deze nieuwe naamsverandering zal nieuwe verwarring veroorzaken en de reputatie van de schaats- en wielerploeg waarschijnlijk geen goed doen.’
Sterkste sponsormerken van Nederland in 2023 (+ positie in 2022)
- (2) HEMA
- (1) Albert Heijn
- (3) Jumbo
- (4) Philips
- (7) Coca-Cola
- (5) KPN
- (11) Ziggo
- (12) ING
- (8) Campina
- (9) KLM
- (-) DHL
- (10) Nike
- (6) Rabobank
- (21) Nationale Postcode Loterij
- (13) adidas
- (15) Heineken
- (18) T-Mobile
- (19) Grolsch
- (17) ABN AMRO
- (20) PUMA
Nederlandse evenementen met de hoogste kwaliteitsbeoordeling in 2023
- Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
- NN Marathon Rotterdam
- Amstel Gold Race
- Hiswa te Water
- TT Assen
- Kampeer & Caravan Jaarbeurs
- MOTORbeurs Utrecht
- ABN AMRO Open
- Museumnacht Amsterdam
- Pinkpop
Onderzoek onder 168.000 respondenten sinds 2008
Het Sponsor Merkenonderzoek en de merkenonderzoeken waarmee alle (potentiële) sponsorpartners worden gemonitord, zijn met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sinds 2008 zijn met deze onderzoeken 168.000 respondenten ondervraagd. De onderzoeken worden in eigen beheer uitgevoerd en hebben geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
Sponsor Merkenonderzoek
Sinds 2006 voert Hendrik Beerda Brand Consultancy grootschalig onderzoek uit in de Nederlandse sponsormarkt met het merkenmodel BrandAlchemy™. Met het Sponsor-Merkenonderzoek wordt het imago van de belangrijkste sponsors van Nederland gemonitord. Door een koppeling te maken met de resultaten van de andere merkenonderzoeken kan uit een lijst van 1.000 merken een selectie van meest logische sponsorpartners worden gemaakt. Ook kan de sponsorstrategie worden geëvalueerd met de onderzoeksdata.
Inhoud van het Sponsor Merkenonderzoek
Met het Sponsor Merkenonderzoek worden de kracht, het imago en de groeikansen van de grootste sponsors van Nederland gemeten. Elk merk wordt op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (16 factoren), aankoop, aankoopintentie en groeiverwachting. Door het matchen van de resultaten van het Sponsor Merkenonderzoek met de resultaten van de andere merkenonderzoeken is het voor bedrijven mogelijk om de gewenste sponsorpartners te selecteren en de bestaande sponsorstrategie te evalueren.
Andere merkenonderzoeken met BrandAlchemy™
Sinds 2006 zijn met BrandAlchemy™ 3.000 merken onderzocht en hebben 690.000 respondenten aan de merkenonderzoeken deelgenomen. Met BrandAlchemy™ wordt ook merkenonderzoek uitgevoerd in de boeken-, cultuur-, dagattractie-, evenementen-, goede doelen-, retail-, sportsector en voor steden, streken en provincies.
Gebruiksmogelijkheden van het Sponsor Merkenonderzoek
Een merk- en sponsoranalyse levert de volgende, concrete resultaten op:
- Sterkten, zwakten en groeikansen van het eigen merk onder verschillende doelgroepen
- Selectie van de sponsorgebieden en individuele sponsorpartners die het best aansluiten bij het gewenste merkimago en de beoogde doelgroepen
- Evaluatie van bestaande sponsorrelaties en advies voor aanscherping van de sponsorstrategie