Concert at SEA levert Zeeland steeds meer op

Bron: PZC, 14 juni 2018

Concert at Sea valt goed in Zeeland: de opbrengsten stijgen, de aandeelhouders zijn tevreden en de bezoekers zijn laaiend enthousiast.

Wat levert Concert at Sea nou eigenlijk op, wilde de de festivalorganisatie weten. Veel, zegt merkenexpert Hendrik Beerda. Hij heeft de impact van het festival onderzocht.

De maatschappelijke waarde, dus de impact op de maatschappij in geld uitgedrukt, van Concert at Sea voor de provincie Zeeland was in 2012 nog 67 miljoen euro. Dat bedrag was in 2017 ruimschoots verdubbeld naar 134 miljoen, rekende het bureau uit.

Topmerk
Dat komt volgens de Amsterdamse merkenexpert omdat Concert at Sea niet langer een regiomerk is, maar 'een topmerk in de Nederlandse festival- en evenementensector'. Het neemt bij volwassenen de achtste plek in van alle festivals, bij jongeren zelfs de zevende. In Zeeland staat het dik op nummer 1. Bovendien, blijkt uit hetzelfde onderzoek, zijn bezoekers dik tevreden. Ze ervaren de muziek niet als vernieuwend, maar geven Concert at Sea toch een 8,5 - terwijl het gemiddelde festival het met een 8 moet doen.

Kritiek
Ook Schouwse raadsleden, die de resultaten donderdagavond kregen voorgeschoteld, hadden weinig kritische kanttekeningen. Alleen Marcel Willemsen van LSD wilde weten of de donderdagavond nou echt zo slecht loopt. Nee hoor, zei festivaldirecteur Lesley Grieten. ,,Een half festivalterrein was sowieso de bedoeling." Vanuit het publiek merkte Rob Rameau, eigenaar van strandpaviljoen Our Seaside in Renesse, op dat horeca weinig voordeel geniet van Concert at Sea. Hendrik Beerda kreeg juist de omgekeerde indruk tijdens zijn onderzoek. ,,Vijf jaar geleden zeiden ze: tijdens het festival is mijn zaak leeg. Nu waren ze juist heel tevreden."