Sterke merken bouwen

Bij de ontwikkeling van een sterk merk draait het om het vinden en uitbouwen van een marktpositie die onderscheidend en relevant is voor de doelgroep. Maar wat is eigenlijk een merk?

Merkterminologie
Over de merkterminologie bestaat veel verwarring. Voordat een merktraject wordt gestart, is het daarom goed om eerst met elkaar duidelijkheid te hebben over de brand basics:

  • Wat is een merk?
  • Wat is het belang van een sterk merk?
  • Wat is merkpositionering?

Als deze brand basics bekend zijn, kan worden gestart met de ontwikkeling van het merk in 4 fasen.

Kenmerken van een sterk merk
Een sterk merk kan zich manifesteren onder een kleine doelgroep (‘niche’) of juist een heel brede doelgroep (‘massa’). In alle gevallen is een sterk merk onder de beoogde doelgroep zeer bekend, wordt het in hoge mate gewaardeerd en is de binding met het merk sterk.

De bekendheid, waardering en binding van een merk worden opgebouwd door de ontwikkeling van een unieke combinatie van functionele en emotionele voordelen ten opzichte van de concurrentie.